Bumerang - Yazarkafe

11 Temmuz 2014 Cuma

Çocuklarla Anlaşmak

Yazıma S. Herbert' in ''Çocukların sevgiye gereksinimi vardır, özellikle de hak etmedikleri zaman.'' sözüyle başlamak istiyorum.Onlarla daha iyi iletişim kurabilmek için birkaç adımdan bahsedeceğim.


Onları sevin, sevginizi belli edin
Görsel alıntıdır

Onlar minicik dünyalarıyla sizin neye kızdığınızı, neyi hangi amaçla söylediğinizi kavrayamayabilirler.Kızgın olduğunuz zamanlarda ''ben artık senin annen-baban değilim, artık seni sevmiyorum'' tarzı cümleler sarf etmek onları derinden yaralayacaktır. Bu da en ufak hata yaptıklarında suçluluk duymalarına sebep olabilir.Onları sevdiğinizi ve her ne yaparlarsa yapsınlar bu sevginin değişmeyeceğini hissettirin ki güvenilen, sevilen bir ebeveyn olabilesiniz.

Ceza Çözüm Değil
Onlar bir hata yaptığında bağırmanız, kızmanız ya da sevdikleri bir şeyi ellerinden almamız o anlık çözüm getirmiş gibi görünebilir, fakat sonrasında daha büyük sorunları getirir. Ceza ile hatalarını telafi etmelerini sağlayamayız. Odasını toplamadı diye o akşam istediği programı izletmemenin hiçbir anlamı yoktur. Üstüne gitmemeli, odasını topladığı günler ona yardım ettiği için teşekkür etmek, ödül olarak sevdiği bir şey almak gibi pekiştiriciler sayesinde istediğimiz alışkanlıkları kazandırabiliriz.

Ben Dili Kullanın
Ben dili yaşadığınız bir olayla ilgili neler hissettiğinizi, tepkilerinizi benli cümlelerle anlatmaktır. Böylelikle çocuk nasıl hissettiğinizi anlayacak, kırılmayacak ve sizi cana yakın bulacaktır.
''Odanı toplamaman beni çok üzdü.'' demek gibi. Ama aynı durumu ''Odanı toplamıyorsun, ne biçim bir çocuksun!'' şeklinde ifade edersek çocuk hatalı olduğunu düşünmek yerine hemen savunmaya geçecektir.
Sen dili yerine ben dili kullanarak çocukların sizi anlaması ve hatalarını düzeltmelerini sağlayabilirsiniz.

Oyunlarını Ciddiye Alın
Oyun; çocukların duygu ve enerjilerini boşalttıkları, eğlenirken öğrendikleri faaliyetlerdir. Onları gelecekteki rollerine hazırlar, empati, sorumluluk gibi duygularını geliştirir. Onlar için çok ciddi bir uğraştır. Yani eskilerin vakit öldürme olarak gördüğü bir şey değildir. Bu nedenle çocuklarınızı oyun oynarken gözlemlemeli, oyununa müdahale etmek yerine onun yönlendirdiği şekilde eşlik etmelisiniz. Oyun oynayan bir çocuğu gözlemleyip duygularını, isteklerini anlayabiliriz. Mesela bebeğini döven bir çocuk ya şiddete tanık olmuştur, ya da ebeveynleri tarafından şiddet görüyordur.

Son olarak, kişilik gelişimleri için onlara seçme şansı sunun, fikirlerine önem verin. Onların yaptığı şeyler basit bile olsa ( kötü bir resim gibi ) takdir edin ki öz güvenleri gelişsin. Onlara birer yetişkinmiş gibi davranın, yapabilecekleri basit sorumluluklar verin. Yaşlarının üstünde sözler, davranışlar beklemeyin. Başka çocuklarla  karşılaştırmayın.

Unutmayın: Bugünün çocukları yarının ebeveynleri olacaklar. Daha güzel yarınlar, gelişmiş bir ülke için yapılabilecek en güzel şeylerden biri çocuklarımızı iyi yetiştirmektir.




4 yorum:

  1. aa çok şaşırtıcı :) ben dili-sen dili konusunu blogumda ayrıntısıyla bende paylaşmıştım . burada böyle çocuklarla ilgili şeyleri bulabilmekte çok hoş bilgilerime bilgiler ekleyeceğim anlaşılan .

    YanıtlaSil
  2. Okul öncesi öğretmenliği okuyorsunuz diye biliyorum, ben de aynı şekilde. Çocuklarla ilgili yazmamız bu yüzden :) Sizin blogunuzdaki çocuklarla ilgili yazılara da en kısa zamanda göz atacağım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet okul öncesi öğrt. okuyorum :) ne kadar güzel öğrenci bi meslektaşla karşılaşmak :) memnun oldum ben

      Sil

Ben buradayım sevgili okur, peki sen neredesin?